dag 7

van : Victor (ID)
naar : Flagg Ranch (WY)
afstand : 81,9 mijl / 131 km

Als we opstaan is het binnen 15 en buiten 17 graden Celcius. Maar als de bewolking breekt en de zon tevoorschijn komt, is het al snel warmer. Het belooft een mooie dag te worden en we hebben er zin in.

Al gauw rijden we op de Moose Creek Road door het Targhee Forest. Grote bossen, hoge naaldbomen, het is nu al genieten. Op de grens van Idaho en Wyoming maken we een fotostop en laten ook een foto van ons samen maken.

We rijden dan de Teton Pass Highway en het is prachtig. Tegen de middag zien we de eerste sneeuw op de bergtoppen en wel op de Rendezvous Peak. Een mijlpaal en er zullen er nog meer volgen. We stoppen bovenop de Teton pas, op een hoogte van 8.431 feet en het uitzicht is fantastisch! Er worden weer een aantal foto’s gemaakt….

We maken een praatje met een trucker, die zijn lading nog eens extra vastsjort. Want…. vanaf hier daalt de weg in vele bochten en met een hellingsgraad van 10%. Deze Amerikaan rijdt de route al vele jaren en is erg enthousiast hoe mooi het is. Hij heeft hier alle soorten wild gezien, behalve beren.

Vanaf Jackson nemen we de weg naar het noorden, deze loopt langs Jackson Hole Airport. We stoppen voor een kopje koffie en genieten van de omgeving, wat is het hier mooi! Het is zonnig en warm.

Niet veel later staan er auto’s langs de weg en in de vlakte loopt een flinke kudde bizons. Om kippenvel van te krijgen, zo mooi! Wat een machtige beesten. We maken veel foto’s en wat zijn we blij met deze dag. Het is geweldig. Een beetje stil van zoveel moois rijden we verder.

Bij Moran gaan we het Teton National Park binnen en kopen een parkpas voor 7 dagen, dat ook geldig is voor Yellowstone National Park. Net binnen het park stoppen we om een broodje te eten, gewoon zitttend op en boomstam, flesje fris erbij. Het gaat wel goed met ons….  Verder naar het noorden rijden we langs Jackson Lake, het water staat laag en we zien veel sporen van dieren in het zand.

Dan…. opeens weer zo’n adembenemend gezicht op die grote Teton bergen! Met het water van de rivier ervoor…. het is net een plaatje van National Geographic. We maken weer foto’s, foto’s en foto’s, het is zo mooi….!

Op de Teton Pass (8.431 feet / 2.570 m) rijden we de staat Wyoming binnen.

Vanaf de Teton Pass rijden we een lange en bochtige afdaling naar Jackson Hole.

Jackson Hole.

Ook hier is behoorlijk geknutseld met de geweien van de Elk.

TETON RANGE

De hoogste bergpiek is die van de Grand Teton met een top van 4.198 meter. Het laagste punt in de vallei is op 1.935 meter hoogte. Het gebergte is ontstaan naast een breuklijn in de aarde; aan de westzijde van de breuklijn werd de aarde omhoog gedrukt, aan de oostzijde zakte de aarde juist naar beneden. De 130 kilometer lange Teton Range heeft dan ook geen voorgebergte, de bergen rijzen direct naast de vloer van de vallei omhoog. "Teton" is afkomstig van vroege Franse bonthandelaren, die het vanwege zijn vorm "Les Trois Teton" (tepel) noemden.

Het mooie uitzicht op de Teton Range wordt een beetje belemmerd door een rooksluier

afkomstig van de bosbranden in de staat Idaho, ten westen van waar wij verblijven.

Even stoppen ... een kudde American Bisons steekt de weg over.

Het is een geweldig mooi gezicht om die kolossen van dichtbij te zien.

AMERICAN BISON

De Amerikaanse bizon is het grootste landzoogdier van Noord Amerika. In het Yellowstone National Park leven tussen de twee- en drieduizend bizons. De bizonstieren kunnen wel tot 900 kilo wegen en de koeien tot 450 kilo. Bizons kunnen erg agressief zijn en ondanks hun formaat bereiken ze wel een snelheid van 30 mijl per uur. Amerikaanse bizons worden ongeveer 25 jaar oud. Hun bruine tot zwarte vacht bestaat uit twee lagen: een warme binnenlaag en een dikke, beschermende buitenlaag. Deze dikke vacht is geen overbodige luxe, omdat ze in deze bergachtige gebieden 's winters ook aan extreem lage temperaturen blootstaan.

Vanaf Moose tot aan Flagg Ranch rijden we over de John D. Rockefeller Jr. Memorial Parkway.

JOHN D. ROCKEFELLER JR. MEMORIAL PARKWAY
De John D. Rockefeller, Jr. Memorial Parkway loopt deels langs de Snake River, die uitmond in het Jackson Lake. Het gedeelte van Moran Junction naar Moose is ook een onderdeel van de Centennial Wyoming Byway. Gelegen in het hart van het grote Yellowstone ecosysteem, verbindt de Rockefeller Parkway het Grand Teton en Yellowstone National Park. De natuurbeschermer en filantroop John D. Rockefeller, Jr. leverde een zeer belangrijke bijdrage aan deze nationale parken. In 1972 kreeg een 24.000 ha groot perceel zijn naam: "John D. Rockefeller, Jr. Memorial Parkway", als dank voor zijn gulheid en vooruitziende blik om dit gebied te behouden. Er zijn diverse uitkijkpunten op deze byway die zicht bieden op de majestueuze Teton Range van de Rocky Mountains. Elanden, herten, bevers en bizons zijn vaste bewoners van dit gebied. Bedreigde diersoorten, zoals de Bald Eagle en de Grizzly beer, vinden hier bescherming.

Entree van het Grand Teton National Park bij het plaatsje Moran.

GRAND TETON NATIONAL PARK

Het park is genoemd naar de Grand Teton, die met 4197 meter de hoogste berg van het park is, en omvat een groot deel van de onderliggende vallei, de Jackson Hole. In 1891 werd een wet aangenomen die het de regering mogelijk maakte land te reserveren voor natuurbehoud, waarmee dit land niet meer beschikbaar was voor ontginning. Als gevolg daarvan werd in 1897 het Teton Forest Reserve opgericht. In 1929 werd Grand Teton National Park uitgeroepen, bestaande uit de Teton bergkam en zes gletsjermeren aan de voet van de bergen. Het Jackson Hole National Monument, uitgeroepen in 1943, een aantal andere gebieden die eigendom waren van de staat en een gift van John D. Rockefeller van 142 km² werden in 1950 samengevoegd met het originele park.

"Oxbow Bend" een van de mooiste plekjes in het Grand Teton National Park.

LOGO "AMAZING ROCKY MOUNTAINS"

Van de 4000 foto's die we gemaakt hebben, is onderstaande foto gebruikt als basis voor het logo van onze reis door de "Amazing Rocky Mountains" dat bovenaan elke pagina staat.

Er wordt uitgebreid informatie gegeven over het ontstaan van deze bergen.

Dit is een "anti-beren-afvalbak" die je overal tegenkomt in gebieden waar beren verblijven.

WILD PROOF TRASH CONTAINER

De "anti-beren-afvalbak" is een container met opzetstuk en heeft een zware metalen klep met een mechanisme dat voorkomt dat de beren het afval, zoals etensresten uit de afvalbakken halen. Ook als de container om zou vallen, blijft de klep gesloten. Beren ruiken erg scherp en zetten alles op alles om dat "lekkers" te pakken te krijgen. Op alle campings en recreatiegebieden in het berengebied staan deze bakken.

De dag besluiten we op campground Flagg Ranch, potje koffie en even de dag overdenken. Het heeft hier erg geregend, dus alles staat blank. Het hindert de vele Squirrels (eekhoorns) niet om bij ons op de picknicktafel te komen kijken en verder te gaan met het verzamelen van hun voedsel. Het is een leuk gezicht. We zijn hier in berengebied, dus alles wat "ruikt" moet binnen in de camper of in speciale berenopbergkasten. Afval gaat in een special berenafvalbak.

We zijn in het gebied van de beren en daar wordt ook op de camping uitvoerig voor gewaarschuwd.