dag 13

woensdag

4 september

We arriveren in het Yellowstone National Park.

van : West Yellowstone (MT)
naar : Madison (WY)
afstand : 22,4 mijl / 36 km

Deze dag begint bewolkt, na de regenbui van gisterenavond. De nacht was droog. Als we om kwart voor elf van de camping vertrekken is de weer lucht blauw met witte wolken, zoals we het graag zien….

Eerst wat nuttige dingen doen, zoals propaan tanken. Daar koken we op en dat hebben we eventueel voor de kachel nodig. Dan naar de supermarkt om een lekker stukje vlees voor de BBQ te kopen. We laden de boodschappen in en gaan op weg naar het Grizzly & Wolf Discovery Center. Het is een interessant centrum, waar gehandicapte roofdieren, als beren, wolven en arenden zijn opgevangen. Zowel binnen als buiten bekijken we alles uitgebreid. Ook zien we een geweldig mooie film over Yellowstone, de loop van de natuur in het dierenrijk.

Dan gaan we verder, op weg naar Yellowstone National Park. Onze entreepas voor Teton is hier nog geldig; we zijn er binnen 7 dagen. Bij de entree wordt de geldigheid van het ticket gecontroleerd en we krijgen een informatiemap annex plattegrond van het park. Zodra we het park inrijden is de omgeving adembenemend mooi. We rijden langs de Madison River en meteen worden er weer heel veel fotorolletjes volgeschoten. Prachtig is het hier! We besluiten om niet telkens te stoppen, maar door te rijden om tijdig op de camping te zijn.

In het plaatsje West Yellowstone brengen we een bezoek aan het Grizzly & Wolf Discovery Center.

GRIZZLY & WOLF DISCOVERY CENTER
De beren die in het Discovery Center wonen zijn verweesde berenjongen of beren die overlast bezorgden. Beren die menselijk eten zoeken veroorzaken schade en worden agressief. Zij keren steeds opnieuw terug naar bewoonde gebieden. Meestal worden beren dan afgeschoten. Deze beren werden echter gevangen en naar het Discovery Center gebracht. Er wonen hier nu negen beren.

In het Discovery Center wonen ook 7 grijze wolven, in twee verschillende behuizingen. Deze wolven zijn in gevangenschap geboren en niet in staat om in het wild te leven. Waar zij geboren zijn was onvoldoende faciliteit om hen daar te houden, het Discovery Center heeft hen een goed thuis geboden. Hier kunnen bezoekers iets zien van het normaal gesproken geheimzinnige leven. De wolven hebben een natuurlijk dieet van elanden- en hertenvlees, huiden en beenderen, geleverd door lokale jagers en vleesverwerkers. In de zomer krijgen de wolven levende forellen in de vijver.

De roofvogels in het Discovery Center zijn vogels die in het wild gewond zijn geraakt en niet meer kunnen vliegen. Soms is een vleugel geamputeerd of heeft het onvoldoende kracht om te vliegen. Het centrum geeft de roofvogels vers voer: ratten, muizen, kwartels en wild vlees en dat houdt deze prachtige vogels in optimale gezondheid.

Grizzly Bear

Gray Wolf

Bald Eagle

Bald Eagle                                                       Golden Eagle

Buiten het Center staan een paar kunstwerken ... beschilderde bizonbeelden.

Iets voorbij het plaatsje West Yellowstone is de ingang van het park.

YELLOWSTONE NATIONAL PARK
Het Yellowstone National Park is het oudste nationaal park in de wereld. Het park bestaat sinds 1 maart 1872 en werd in 1978 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst. Onder Yellowstone bevindt zich een vulkanische hotspot, wat zich uit in vulkanisme. De laatste grote uitbarsting dateert van meer dan 640.000 jaar geleden. Het park heeft ongeveer 10.000 warme bronnen en meer dan 200 geisers, waarvan Old Faithful de beroemdste is. In het park leven vele diersoorten, waaronder bizons, herten, verschillende beersoorten, coyotes en wolven. Yellowstone National Park is een van de meest populaire nationale parken van de Verenigde Staten en wordt sinds de jaren zestig jaarlijks bezocht door ruim twee miljoen toeristen.

Op de flank van de berg grazen een paar Elks (Wapiti-herten).

We rijden langs de Madison River naar de Madison Campground.

MADISON RIVER

De Madison River is 183 mijl (295 km) lang en 19 mijl (31 km) daarvan stroomt door het Yellowstone Park. Het water is rijk aan voedingsstoffen, hier leven onder andere grote regenboogforellen. Ondanks de hoge ligging van de rivier van ruim 6.000 feet (2.000 meter) is de Madison vrij warm. Soms zelfs 80 graden Fahrenheit of meer. Dit komt door de instroom van warm water uit de geisers en de hete bronnen.

We arriveren begin van de middag bij "Madison Campground" en het is al erg druk bij de inschrijving. De campground is elke avond volgeboekt en we zijn op tijd. Plaats F226 is voor ons de komende 2 nachten. Een ruime plaats voor de camper, picknicktafel, vuurkorf, in een "loop" waar allemaal tenten staan. Na wat gemanouvreer staat de camper naar onze zin en zijn we toe aan een biertje. Heerlijk, na een dag met zoveel mooie momenten! Madison Campground ligt op een hoogte van 6.800 feet (2.073 meter).

We worden welkom geheten door "onze vriend Fred" de Common Raven.

Het ziet er lekker uit ... en dat was het ook.