dag 21

donderdag

12 september

The Chief Joseph Scenic Highway.

van : Cody Town (WY)
naar : Painter Outpost / Cody County (WY)
afstand : 64,2 mijl / 103 km

We hebben een goede nacht geslapen, het was zeker niet koud ! Zoals gewoonlijk om een uur of acht opgestaan en op ons terras voor de camper koffie drinken en ontbijten…. in de zon. Wat wil een mens nog meer ? We hebben een mooi zicht op de omgeving en de vertrekkende campers. Ook wij vertrekken voor een nieuwe dag in de bergen… Cody ligt op een hoogte van 5016 feet en wij gaan vandaag boven de 8.000 feet, dat wordt dus klimmen!

Voor we de wildernis in gaan gooien we de bezinetank nog maar even vol. Dat is wel zo handig. Water en propaan hebben we voldoende en de voorraad proviand is net aangevuld. We verlaten Cody, hebben de TomTom aangezet en al gauw volgen we een landelijke weg die ons naar weg nr. 120 brengt.

Opnieuw is de dag vol verrassingen, de wereld is totaal anders dan de dagen ervoor… wéér andere bergen! Waarschuwingsborden voor overstekende herten en prompt staan er een paar langs de weg.

Na een poosje slaan we linksaf weg 296, de Chief Joseph Scenic Highway op. Regelmatig maken we een stop om van het indrukwekkende landschap te genieten en wat foto’s te maken. (we maken soms wel meer dan 200 foto’s per dag en allemaal even mooi!) Inmiddels hebben we ook de muffins ontdekt en bij de koffie hebben we een heerlijke bosbessenmuffin…. mmmm.

Dwars door het Shoshone National Forest rijden we een gigantische pas op naar de Dead Indian Summit Overlook. Enorme haarspeldbochten brengen ons tot op een hoogte van 8.060 feet. Het uitzicht is er overweldigend ! Dan begint de lange, lange afdaling met bochten en hellingen van 7% en nog meer haarspeldbochten, soms zelfs dubbele haarspeldbochten! Het is prachtig rijden en we genieten. Ondanks de waarschuwingen voor beren zien we ze hier niet.

Onze lunchpauze houden we bij de Sunlight Bridge, de hoogste brug van Wyoming. Deze ligt over de Sunlight Creek in een diepe kloof. Daarna rijden we door naar RV Park Painter Outpost.

Vandaag rijden we de Chief Joseph Scenic Highway, door een mooi en afwisselend landschap.

CHIEF JOSEPH SCENIC HIGHWAY

De Chief Jospeh Scenic Highway verbindt het noorden van Cody met de Beartooth All American Road. De Beartooth Mountains en de Clarks Forks van de Yellowstone River liggen ten noorden van de weg. De bergen van Absaroka en de North Absaroka Wilderness zijn ten zuiden van de weg. De Chief Joseph Scenic Highway is vernoemd naar de Indiaanse leider van de Nez Perce stam. Na de slag om de Big Hole in Idaho in 1877, vluchtte Chief Joseph door Yellowstone naar het oosten. Hij vluchtte met 1.000 leden van zijn stam voor de cavalerie van de US. Men wilde de Indianen in een reservaat plaatsen, zodat blanke ranchers hun land zouden kunnen innemen. De Nez Perce probeerden naar Canada te vluchten, een tocht van 1.800 mijl.

Zij moesten zich na de zesdaagse Slag van de Bear Paw, in het noordoosten van Montana echter over geven, slechts 30 mijl van de Canadese grens. In zijn toespraak bij de overgave sprak Chief Joseph waardig de beroemde woorden: "Hoor mij, mijn leiders, ik ben moe, mijn hart is ziek en droevig. Van waar de zon nu staat (= vanaf dit moment), zal ik nooit meer vechten". De Nez Perce Indianen werden gedwongen in reservaten in Oklahoma en Washington te gaan leven, ondanks beloften om hen terug te laten keren naar hun land.

"Dead Indian Summit Overlook"

een fantastisch uitzicht vanaf 8.060 feet (2.457 m) over de Absaroka Mountains

De Sunlight Bridge, de hoogste brug van Wyoming, 87 meter boven de Sunlight Creek.

In de loop van de middag zijn we bij RV Park Painter Outpost, een verlopen park waar alleen wat

trailers van werklui staan. We hebben er een mooi zicht op de omgeving en nemen een rustmiddag.

We eten 's avonds in het restaurant van de camping en verkennen daarna nog even de omgeving.

De Clarks Fork Yellowstone River stroomt langs de camping.

In de verte zien we te toppen van de Windy Mountain.