dag 22

vrijdag

13 september

Beartooth All American Road, van zuid naaar noord.

van : Cody County (WY)
naar : Red Lodge (MT)
afstand : 61,3 mijl / 98 km

KOUD vanmorgen! 8 graden Celcius, maar we hebben een kachel.... Rustig opstaan en ontbijten. Buiten fladderen een stel Mountain Bluebirds, mooie helderblauwe vogels. We sprokkelen rond de camper wat aanmaakhout voor het kampvuur, doen de afwas, ruimen op en brengen het afval naar de berenbak. Trui en vest bij de hand, we gaan vandaag weer boven de 3.000 meter toeren, dat zal frisjes zijn.

Even na 10 uur vertrekken we en rijden 6 mijl voor we rechts afslaan, de 212 op. Dit is de bekende "Beartooth All American Road". Op een matrixbord langs de weg staat aangegeven dat door werkzaamhden de vertraging 30 minuten kan zijn. We zullen zien, we hebben alle tijd.

Onze eerste stop is bij Lake Creek Falls, een forse waterval, aan beide zijden van de weg. Maar bij de Beartooth Bridge kunnen we niet stoppen. Er is een kleine parkeerplaats, die al vol stond.

Op 9.252 feet (2.820 meter) hoogte stoppen we bij de "Top of the world Store", een leuk winkeltje waar de meest vreemde en gekke dingen te koop zijn. We kijken er rond en kopen een paar ansichtkaarten.

Even later staan we "in de middle of nowhere" voor een stoplicht; het begin van de wegwerkzaamheden. En inderdaad… we moeten 30 minuten wachten. Geen straf, want de omgeving is erg mooi. Als we mogen rijden worden we voorafgegaan door een pilot-pickup van de wegwerkers. De weg was niet afgesloten voor 30 feet vehicles, wel werden 40 feet en groter geadviseerd een andere weg te kiezen. Met onze camper van 30 feet is de weg goed te rijden, al is het soms wel wat smal. We zijn tenslotte 3 meter breed! Bij de bouw aan een brug kunnen we de werkzaamheden krap aan passeren (en dat moeten we op de terugweg weer doen….).

Het hoogste punt op deze weg is de West Summit in de Beartooth Pass, op een hoogte van 10.774 feet (3.284 meter). Het is geweldig! Als je denkt dat we alle haarspeldbochten hebben gehad, dan heb je het mis. Er volgen nog een paar heel bijzondere ... weer bergafwaarts dus..

Voor de grote afdaling stoppen we bij Rock Creek Vista Point: een korte en mooie wandeling leidt naar een uitzichtspunt voor adembenemnde vergezichten. PRACHTIG ! Een aardige vrouw maakt een foto van ons samen.

Terug bij de camper hebben we veel plezier met de Chipmunks, die rondrennen en zo tegen je broek op klimmen! We rijden door naar Red Lodge. Aan de stad is te merken dat hier veel toeristen komen, zowel in de zomer als de winter. Veel lodges, motels, barretjes en winkels.

We rijden nog een klein stuk over de Chief Joseph Scenic Highway

en zien in de verte de Pilot Peak, met een top van 11.708 feet (3570 meter).

Links van de weg stroomt de Clarks Fork Yellowstone River.

Wij gaan hier naar rechts, de Beartooth All American Road naar Red Lodge.

BEARTOOTH ALL AMERICAN ROAD

De Beartooth All American Road, ook wel bekend als de Beartooth Highway, werd officieel geopend op 14 juni 1936. De aanleg duurde 5 jaar. Het is de hoogste verharde weg in de noordelijke Rocky Mountains en geopend van mei tot oktober. Vanaf de top zijn er 20 meren zichtbaar. De Beartooth Highway is een 68-mijl bergweg, te beginnen (in zijn meest oostelijke eindpunt), net ten zuiden van Red Lodge, Montana, op een hoogte van 6.400 voet (1.920 meter) en eindigt (meest westelijke eindpunt) bij de Noordoostelijke ingang van het Yellowstone National Park en Cooke City en Silver Gate, Montana, op een hoogte van 7.500 voet (2.250 meter). De weg heeft 19 haarspeldbochten en 82 "full curves". De weg stijgt op de Beartoothpass tot een hoogte van 10.947 voet (3.284 meter)

Lake Creek Falls, deze stroomt van links naar rechts onder de weg door.

Even pauze aan het Beartooth Lake en alweer een mooi uitzicht.

Op een hoogte van 9.252 feet (2820 m) is een winkeltje met de toepasselijke naam: Top of the World.

In de verte liggen de Chain Lakes ....

.... en daarnaast het Rainbow Lake.

Benieuwd waar hij ons heen brengt ....

.... over een heel smal weggetje en daar kan onze camper maar net tussendoor.

Vanaf hier een uitzicht op het Gardner Lake.

We steken de West Summit in de Beartooth Pass over op een hoogte van 10.947 feet (3337 m).

Na vele bochten weer een uitzicht op het Gardner Lake, waar we een broodje gegeten hebben.

Er waait een koude wind door dit kale landschap, maar het is er ontzettend mooi.

Het blijft hier mooi rijden: aan de ene kant de berg en de andere kant heeeeel diep.

Er is een pad over de bergkam, met een geweldig uitzicht over de omgeving.

De Least Chipmunks die hier rondhuppelen zijn zeer vermakelijk.

Zo te zien nog een behoorlijke afdaling met heel veel bochten voor de boeg.

Best wel handig (en veilig) zo'n dik stalen net.

Red Lodge, toeristisch met leuke winkeltjes.

Op de KOA camping, net buiten het centrum van Red Lodge, worden we hartelijk ontvangen en krijgen een vliegenmepper cadeau (kunnen we eindelijk dat "wild" uitroeien in de camper). Dan naar ons plekje op de camping, wat klooien met horizontaal staan…. maar een paar stukken brandhout onder de wielen doen wonderen. We eten vanavond soep met brood, alleen hebben we geen idee wat voor een soep. Even googlen dus… het was gebonden mosselsoep. Wij dachten dat we champignons aten ... haha.