dag 25

maandag

16 september

Upper en Lower Falls in de Yellowstone River ... adembenemend mooi.

van : Gardiner (MT)
naar : Gardiner (MT)
afstand : 92,5 mijl / 148 km

We staan deze morgen iets vroeger op dan gewoonlijk, want we gaan vandaag een "rondje Yellowstone" doen. Niet naar Mammoth Hot Springs, daar rijden we voorbij, alles kan niet op één dag. We gaan eerst een nacht op deze camping bijboeken, dat is gelukkig mogelijk, ’s avonds blijkt de camping volgeboekt (net als alle andere campgrounds waar we langs kwamen).

Na vertrek rijden we bij Gardiner onder de Roosevelt Poort door. Bij deze poort, vernoemd naar president Theodore Roosevelt, kwamen begin 19e eeuw de meeste toeristen per trein aan.

In Mammoth Hot Springs doen we wat boodschappen bij de Store, o.a. een paar “monster” muffins voor bij de koffie. Het is bijna een complete maaltijd, dus de lunch stellen we wat uit. Hoewel we de Hot Springs vandaag niet bezoeken rijden we er wel langs en dat is al erg indrukwekkend. Ook zien we dat het ver lopen en veel klimmen is. Dat gaan we de volgende dag dus bijna zeker niet doen. Vanaf de parkeerplaats hebben we een prima gezicht op dit bijzondere verschijnsel.

Onze tour gaat vandaag eerst naar het zuiden, waar we bij de Roaring Mountain stoppen en ook nog bij wat kleinere pools en geysers. Ze stinken wel erg (zwavel). Wat later is er een kleine verkeersopstopping en we zien een Grizzlybeer in de struiken langs de weg. Helaas lukt het niet om te fotograferen, vanwege het verkeer.

Na een bezoek aan het Nationaal Museum van de Park Rangers rijden we verder naar Canyon Village, naar de Upper- en Lower Falls in de Yellowstone River. De Lower Fall staat vaak afgebeeld in folders en reisbrochures, maar dat de kloof en de waterval zo overweldigend mooi is hadden we niet verwacht! Wat een diepte en wat een kleuren….., dus veel foto’s! Beide kanten van de canyon zijn zo mooi, dat het al vijf uur geweest is als we er weg gaan.

Het is nog steeds prachtig weer, maar we moeten nog ruim 50 mijl rijden. Eerst over de Dunraven Pass, 8.878 feet, daarna wat wegwerkzaamheden, en dan langs het Blacktail Plateau. Met de ondergaande zon is het er schitterend. Zo nu en dan zien we bizons en herten.

In Mammoth Hot Springs lopen de Elks weer door het dorp. Het is een echt toeristencircus. Wij rijden door, we willen graag voor donker op de camping zijn. Het was een lange, maar mooie dag. Voor het gemak nemen we een soepje met brood als avondmaaltijd. Met een lekker bekertje yoghurt toe. Ondertussen lopen de Elks op het terrein voor de camper.

ROOSEVELT ARCH
In 1903 bereikte de spoorlijn van de Northern Pacific Railway de noordelijke ingang van het Yellowstone National Park in Gardiner. Hiermee werd het park verbonden met de mogelijkheden van het snel groeiende spoorwegnet. In dit tijdperk, waarin auto's nog geen gemeengoed waren, werd het park toegankelijker, zeker voor de rijkere klasse die zich vakantie kon veroorloven. Als herkenningspunt werd bij het station de Roosevelt Poort gebouwd. Hier stapten de toeristen over in de postkoetsen om het Yellowstone Park te bezoeken. In 1955 arriveerde de laatste trein in Gardiner. Het jaar daarna werd het station afgebroken en in 1975 werd de oude spoorlijn verwijderd.

Tot aan de grens met Wyoming rijden we langs de Gardiner River.

Mammoth Hot Springs: Liberty Cap.

LIBERTY CAP
De Liberty Cap kreeg zijn naam in 1871 van de Hayden Expeditie, voor de gelijkenis met de kappen gedragen door koloniale patriotten in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. De kegel werd gevormd uit een gestage stroom warm water uit een enkele bron, waardoor dichte lagen travertijn naar beneden drupten. De bron is nu inactief.

Mammoth Hot Springs: Main Terrace.

Mammoth Hot Springs: Upper Terraces.

De Roaring Mountain zit vol met fumaroles: stoomdampende gaten en scheuren.

FUMAROLES
Fumaroles, of stoomopeningen, zijn de warmste hydrothermale plaatsen in het park. Onder fumaroles wordt zo weinig water verhit, dat dit allemaal veranderd is in stoom voor het de oppervlakte bereikt heeft. Op plaatsen zoals Roaring Mountain, is het resultaat veel gesis van stoom en gassen.

Tegenover de Roaring Mountain liggen de Twin Lakes.

Verder langs de route nog wat pruttelende (en stinkende) poelen, zoals bij het Nymph Lake.

De bekende "Yellowstone toeristenbus" bij het Nationaal Museum van de Park Rangers.

UPPER & LOWER FALLS YELLOWSTONE RIVER
De Yellowstone River begint in het noorden van het Yellowstone Lake en stroomt ten zuiden van Canyon Village door de Grand Canyon of the Yellowstone. In deze canyon bevinden zich de Upper en Lower Falls van deze rivier. De rivier bereikt hier eerst de Upper Falls, met een hoogte van 33 meter. Verder stroomafwaarts is de 22 meter brede en 94 meter hoge Lower Falls. Deze heeft het grootste watervolume in de Rocky Mountains, 240 m per seconde in het voorjaar en in de herfst 19 m per seconde. Tussen de Upper en Lower Falls, waar de Cascade Creek in de rivier uitmondt, bevind zich de kleinere Crystal Falls. Aan de noord- en zuidzijde van de rivier, via de North en South Rim Drive, zijn diverse uitzichtpunten op de watervallen.

LOWER FALLS & GRAND CANYON OF THE YELLOWSTONE gezien vanaf de South Rim.

UPPER FALLS gezien vanaf de South Rim.

We steken de Yellowstone River over, naar de North Rim.

LOWER FALLS & GRAND CANYON OF THE YELLOWSTONE gezien vanaf de North Rim.

Een wandelpad langs de North Rim met uitzicht over de canyon.

Hier nemen we afscheid van de Upper en Lower Falls in de Yellowstone River.

We zijn er stil van .....

Via de Grand Loop Road rijden we verder naar het noorden.

Vanaf de Dunraven Pass hebben we een wijds uitzicht.

Rechts van de weg spotten we nog een paar Bizons op de berg,

Als de zon achter de wolken schijnt ...

Terug in Mammoth Hot Springs, waar het weer wemelt van de Elks.

Laat in de middag arriveren we weer op de camping in Gardiner. Het was een lange, maar mooie dag.