dag 33

dinsdag

24 september

Salmon River Scenic Byway en de Sawtooth Scenic Byway (Frenk's Trail)

van : Challis (ID)
naar : Sawtooth City (ID)
afstand : 89,4 mijl / 143 km

Hevige wind sinds gisterenavond, het waaide over het bed terwijl het dakluik dicht zat. Ha, ha, het luikje stond dus wijd open! Konden we gisterenmiddag, ondanks de wind, nog even in de zon zitten, nu is dat te fris. Dus ontbijten we binnen.

Om half elf vertrekken we van de camping en gaan aan de overkant naar de supermarkt. Kopen wc-spul en nieuwe briketten voor de barbecue. Bij de buurman aan de overkant tanken we de benzinetank vol en dan zijn we er klaar voor.

Dan is het tijd voor de “Frenk’s Trail” ofwel de Salmon River Scenic Byway en alvast een stukje van de Sawtooth Scenic Byway. We stoppen al gauw bij een museum van mijnwerkersattributen, allemaal buiten met meestal een toelichting op een bord. Dan draaien we rechtsaf weg nr. 75 op en ze zijn er meteen….. de bergen, weer andere bergen! Van deze weg slaan we nog een keer af om de Bayhorse Ghost Town te gaan bekijken. Een prachtige, maar onverharde weg van zo’n 4 mijl  door en tussen de bergen door. We rijden langzaam om van de omgeving te genieten én om de camper niet uit elkaar te laten rammelen. Van mijnheer Cruise mogen we niet op dit soort weggetjes rijden…. Bij Bayhorse aangekomen blijkt er een prima parkeerplaats te zijn mét wc huisje. Bezoekers van de Ghost Town wordt vriendelijk verzocht de fee van $ 5,-- in een envelop te doen en het reçu achter de voorruit te leggen. Wij zijn de enige mensen in de wijde omgeving.

Bij allerhande ingestorte bouwsels staan uitlegborden of we kunnen er over lezen in een foldertje. Ach, het is wel aardig, maar het valt ons wat tegen. Het is dat de weg er naar toe zo mooi is! Daarna dalen die mooie weg af naar de doorgaande route en houden onze lunchstop bij Deadman Hole. Natuurlijk bij de rivier en zicht op de rotsen om ons heen.

Helaas begint het ’s middags te regen en dat blijft zo tot we op de camping aankomen. Jammer, want het is een prachtige route, zelfs in de regen kunnen we dat zien.

Openluchtmuseum van "Land of the Yankee Fork State Park" in Challis.

Over een kleine brug en de Bayhorse Creek Road, naar Bayhorse Ghost Town.

GHOST TOWN BAYHORSE
De plaats Bayhorse ontstond in de periode 1860-1870 toen er goud en zilver gevonden werd in de smalle canyon. De bevolking bestond ooit uit 300 mensen, voordat de mijnbouw in de jaren 1890 stagneerde en de mensen begonnen te vertrekken. In 1958 vertrok de laatste bewoner, waarna Bayhorse een gecertificeerde spookstad werd. Het wordt beheerd door "Land of the Yankee Fork State Park", dat zich inzet om historische plaatsen te behouden en open te stellen voor toerisme. Bayhorse Ghost Town is in de zomermaanden geopend en sluit in oktober.

Na het bezoek aan het "spookstadje" rijden we weer verder via de Hwy 93 langs de Salmon River.

Op sommige stukken van de route toch even opletten voor vallende stenen.

Eind september en toch nog een paar bloemen kunnen vinden.

Sunbeam Hot Springs, links en rechts van de weg nog een beetje vulkanische activiteit.

Bij Sawtooth City vinden we een RV Park, waar we de enige klanten zijn en mogen gaan staan waar we willen. Er staan slechts enkele vaste bewoners op de camping.

Het regent “cats and dogs” (pijpenstelen) en de bewolking hangt erg laag. We zoeken een plekje waar we de camper met de kont in de wind kunnen zetten. In de regen de elektrakabel aansluiten en dan gauw de kachel aan, brrrr. Na een poosje wordt het langzamerhand droog, breekt de bewolking, trekt de bewolking op en…. zien we rondom ons heen de bergen met vers gevallen sneeuw op de toppen. Wij zitten dus zelf ook behoorlijk hoog. We eten van de BBQ en gaan op tijd slapen.

Achter ons de Snowyside Peak ...

... en voor ons de Galena Peak.