dag 34

woensdag

25 september

A little bit winter in America.

van : Sawtooth City (ID)
naar : Arco (ID)
afstand : 119,2 mijl / 191 km

Regen en wind gisterenavond en sneeuw op de bergen, dus we verwachtten een koude nacht en misschien wel sneeuw. Dus de fleecedeken erop, sokken aan en de kachel op de laagste stand. Om 02:00 uur begint de kachel te "stoken". Tegen de morgen is het dus echt koud, maar doordat de kachel ’s nachts zo nu en dan gedraaid heeft is het toch nog 10 graden binnen.

Voor het opstaan de thermostaat een tikje erbij, dan wordt het iets dragelijker. Geen zon, veel wolken  en even later…. begint het te sneeuwen. We eten ons ontbijt en maken ons vertrekklaar. Om half elf rijden we de camping af en sneeuwt het nog steeds.

We draaien de 75 op, de Sawtooth Scenic Byway waar we gisteren al een klein stukje van gereden hebben. Alles is wit (sneeuw) en grijs (wolken), dat zal geruime tijd zo blijven. Toch is het mooi rijden, de sneeuw, de gekleurde bomen langs de weg. Het heeft wel iets. Naast en door de wolken rijden we, in de sneeuw. Later begint het te regenen en dat blijft de hele ochtend zo. Toch was voor ons een uurtje regen wel genoeg geweest…..

De koffiestop en de lunchpauze houden we om regenredenen dan ook binnen in de camper. In de loop van de middag wordt het wat lichter en langzaam trekken de wolken op en zien we de bergen van deze streek. Ook het gebied van Craters of the Moon begint hier, uitgebreide lavavelden. Maar dan regent het weer, dus foto’s…. dat heeft geen zin.

We zijn maar net wakker, als het begint te sneeuwen.

Nog niet alles is wit, maar dat zal niet lang meer duren ...

Vanaf Sawtooth City gaan we weer verder over de "Sawtooth Scenic Byway".

SAWTOOTH SCENIC BYWAY

De Sawtooth Scenic Byway is de honderdste toeristische route in zijn klasse. De weg begint in Shoshone en rolt dan door het vruchtbare Idaho naar de resortstadjes Hailey, Ketchum en Sun Valley richting de adembenemend mooie Sawtooths National Recreation Area. De Byway loopt door de Sawtooth Valley, deze is bijna 23 kilometer breed en 45 kilometer lang, en vormt het stroomgebied voor de Salmon River. De Sawtooth Scenic Byway is 116 mijl lang en het hoogste punt ligt op de pass bij de Galena Peak op een hoogte van 8.701 feet.

Hoe hoger we komen, hoe witter het wordt.

... en dan wordt de lucht weer grijzer, een paar meter verder rijden we in de wolken.

Op een hoogte van 8.701 feet (2652 m) zijn we bij de Galena Summit.

Met helder weer heb je hier een mooi uitzicht op de Galena Peak.

GALENA SUMMIT
De Galena Summit, die tegenwoordig "Bethine and Frank Church Overlook" heet, ligt op een hoogte van 8.701 feet. Vanaf de Summit heeft men een spectaculair uitzicht over de Sawtooth Mountains en de Sawtooth Valley. Deze vallei is 15 mijl breed en 30 mijl lang. Hier ontspringt de Salmon River, om uiteindelijk 900 mijl verder uit te monden in de Pacific Ocean. De eerste weg over de top werd in 1881 voltooid en was aangelegd om de mijnplaatsjes Vienna en Sawtooth City van materiaal te voorzien. Na het sluiten van de mijnen zijn het "Ghost Towns" geworden. De Galena Summit is een van de meest bezochte locaties in de staat Idaho.

De afdaling aan de andere kant van de berg, waar het beduidend minder gesneeuwd heeft.

Wolken en regen ... er is niet veel te zien van de omgeving.

In de Sawtooth Valley begint het eindelijk een heel klein beetje op te klaren.

Bij Bellevue gaat de Sawtooth Scenic Byway verder via Hwy 75, wij nemen de 20 naar Carey.

We vinden een plekje aan het water bij Carey om een broodje te eten ... binnen in de camper.

Vanaf Carey rijden we via de "Peaks to Craters Scenic Byway" naar Arco.

We komen langs het "Craters of the Moon National Monument", dat we overmorgen gaan bezoeken.

In de loop van de middag begint het eindelijk wat op te klaren ...

... en even later zien we weer de blauwe lucht.

Om 15:00 uur komen we op de KOA camping in Arco aan, met zon, maar met een harde wind. Niet buiten zitten dus. We eten vanavond een Amerikaans maaltijdsoepje met brood. We blijven hier twee dagen, morgen een rustdag en overmorgen een dagje naar de Craters of the Moon.