23 juli 2016

DAG 8

Deze dag start bewolkt met 22 graden, maar al gauw is het zonning en 's middags zelfs 28 graden! We rijden naar het noorden langs het Vättern en leren steeds meer Zweedse woorden. Vandaag is dat "loppis", wat staat voor rommelmarkt of kringloopwinkel. Langs de weg staan veel bordjes "loppis" of "backluckeloppis" (kofferbakverkoop). Maar eerst rijden we naar Gränna, bekend om de zuurstokfabricage. Het is er smal, druk en geen parkeerplaats voor onze grote camper. We rijden er dus alleen door.

De weg gaat door bossen en korenvelden, regelmatig is het water van de vele meren te zien.

In Ödeshög gaan we even de supermarkt bezoeken voor wat aanvulling van het proviand.

In Hästholmen kijken we bij de jachthaven en vervolgens lopen we bij de "Loppis Galerian", de kringloopwinkel, binnen. Ze weten hier wel van prijzen, dus...er wordt niets gekocht (haha).

Ons volgende doel is de plaats Vadstena. Hier staat een mooie waterburcht uit 1500.

We wandelen om het kasteel heen en over de binnenplaats

Er is in Vadstena ook een camperplaats, maar voor een kort bezoekje is er overal ruimte om een camper te parkeren. Hier staan we tussen een internationaal gezelschap.

Bij Motala rijden we over de nieuwe brug om vervolgens af te slaan naar het Götakanaal.

Het Götakanaal is 122 kilometer lang en heeft 58 sluizen. Met het graafwerk werd begonnen in 1810. Het kanaal was indertijd de transportweg tussen de Oostzee en het Kattengat. Bij Motala heeft de sluis 5 kamers. We kijken een poosje bij het schutten.

Op de camping van Per Gustafssons bij Askersund vinden we een goede overnachtingsplek.

Deze dag reden we 164 kilometer met een gemiddelde snelheid van 47 kilometer per uur. Het was 28 graden en de luifel aan de camper wordt steeds gebruikt.