22 aug 2016

DAG 37

Deze dag wordt een dag van wolken die laag tussen de bergen hangen. Zoals zo vaak is het 's morgens eerst bewolkt en 'smiddgas is de zon er weer. Vanmorgen rijden we eerst een stukje terug om het Vikingmuseum te bezoeken. Er is een reconstructie gemaakt van het grootste Vikinghuis, waarvan de restanten hier gevonden zijn. Het huis was 83 meter lang en zo is ook het museum gebouwd, bovenop een rots, zoals ook de Vikingen bouwden. De dakbedekking is van houten singles en ook de hele constructie is van hout. Binnen worden oude gebruiken en gebruiksvoorwerpen getoond.

De Vikingen bewerkten hun huizen en gebruiksvoorwerpen met houtsnijwerk.

De stokvis hangt te drogen in de nok van het huis

Je even een echte Viking voelen.....

Oude handwerktechnieken worden getoond, zoals hoe garens aan elkaar werden verwerkt zonder te knopen. Ook zijn er oude weeftoestellen te zien en hoe het traditionele sierband werd gemaakt.

Als we verder rijden besluiten we om naar Henningsvaer te rijden, dat moet een mooie vissersplaats zijn. Alleen......de weg er naar toe is zo smal dat auto's elkaar alleen via een uitwijkplaats kunnen passeren. Daarnaast is het erg druk deze zondag, de Noren zijn massaal naar het water en de rotsen getrokken om te zonnen en te zwemmen. Halverwege deze prachtige weg is de mogelijkheid om te keren en dat doen we ook. We gaan verder naar Svolvaer.

Op de camperplaats achter het Vestfjord Hotell is genoeg plaats en we kiezen een mooie plek aan het water in de zon. Aan het begin van de avond zien we twee schepen van de Hurtigen binnen komen en weer uitvaren. Hier treffen de noord- en de zuidwaartse route van deze scheepvaartslijn elkaar. Het is een mooi gezicht, zo'n groot schip vlak voor je neus langs te zien gaan.

We vieren onze verjaardagen met een etentje: Gegrillde klippfisk, de lokale specialiteit. Deze stokvis van Heilbot smaakt heerlijk. De rekken voor de stokvis zien we telkens onderweg en ook aan de overkant van de camperplaats. De stokvisrekken worden alleen in de winter en het voorjaar gebruikt, dus ze zijn nu overal leeg.

Deze dag reden we 79 kilometer met een gemiddelde snelheid van 41 kilometer per uur.