19 juni 2017

DAG 18

Ondanks het constante geluid van de Tvindefossen hebben we goed geslapen. Om 8 uur is het droog, buiten 10 graden en binnen 14 graden. Dus even de kachel aan en verse broodjes bakken. We praten even met de naast ons vertrekkende Nederlanders met caravan uit Dronten en draaien dan de E16 richting Vossevangen en de Hardanger op. Het blijft vandaag tot de middag droog en dat is al heel wat.

In de buurt van het plaatsje Skår slaan we linksaf om naar de Skjervefossen te rijden. Het blijkt een fantastische waterval te zijn, die je zowel van boven als aan de benedenzijde kunt bekijken. De weg er heen is goed en heeft mooie haarspeldbochten. Omdat het heel stil is op deze weg kunnen we langzaam rijden en makkelijk foto's maken en filmen.

In de diepte zie je de weg waar het water onderdoor stroomt. Even later zullen we daar rijden.

Wat verderop rijden we door de 7512 meter lange Vallakviktunnelen, die uitkomt op de Hardangerbrua over het Eidfjorden. We waren hier al eerder deze reis, toen met helderder weer.

In de tunnel aan de andere kant van de Hardangerbrua gaan we op de rotonde weg nr 7 op, richting Oslo.

In de middag rijden we langs het Eidfjorden naar de plaats Eidfjord, waar ook cruiseschepen aanleggen. De laaghangende wolken om de bergen geven vandaag het fjord een aparte sfeer.

In Eidfjord bezoeken wij het oude kerkje uit 1309. De omgeving is landelijk en het kerkje is tegen verwachting in ook nog open voor bezichtiging.

We rijden verder langs het Eidfjordvatnet naar het Hardangervidda Naturcenter, waar we een lekker bakkie koffie met zo'n heerlijke Noorse wafel met jam en room nemen. Jammie, jammie......

We overnachten op Sæbo Camping in Øvre Eidfjord, een aardige camping waar je ook met een camper goed kunt staan. (www.saebocamping.com)

Vandaag reden we 79 kilometer van Tvinde naar Øvre Eidfjord.