20 juni 2017

DAG 19

We staan op met 10 graden buiten en 13 graden binnen, dat wordt weer een frisse dag. Voor we vertrekken gaan we onze vuilwatertank legen en schoonwatertank vullen, wat even duurt omdat er een "treuzelaar" voor ons bezig was. Uiteindelijk gaan we dan, op naar de Vøringfossen, onze eerste bestemming vandaag.

Door het Måbødalen rijden we de E7 verder naar het oosten. We beginnen met klimmen en met een paar interessante tunnels, als een lus en een knoop in de berg gemaakt om het hoogteverschil te overbruggen.

Bij de Vøringfossen regent het, dus drinken we eerst koffie. En geluk, als de koffie op is kunnen we droog buiten lopen. Er wordt hier nog steeds gebouwd aan goede nieuwe wandelpaden en uitzichtpunten. De watervallen storten aan twee zijden 145 meter naar beneden, het water stuift alle kanten op, een prachtig gezicht. De temperatuur is gedaald naar 8 graden.

Door het Sysendalen rijden we verder naar het oosten en over de Hardangervidda. We zetten de kachel steeds hoger want de temperatuur daalt steeds verder, tot uiteindelijk 2 graden.

Ondanks de regen genieten we van het prachtige landschap, rotsen, mossoorten, sneeuwresten en ijsmeertjes.

Laaghangende wolken en zo nu en dan een vlokje sneeuw. Langs de weg staan de sneeuwstokken dicht bij elkaar. Dat blijkt handig als we wat later door de wolken rijden: gewoon tussen de stokken blijven, dan gaat het goed.

Bij de Hardangerjøkulen zijn we al tot een hoogte van 1140 meter geklommen. Wat later rijden we over de top op 1257 meter.

De auto waarschuwt voor mogelijke gladheid door de lage temperatuur.

Als we gaan dalen, begint het weer op te klaren. Er verschijnt blauw aan de lucht, er komen witte wolken en de zon laat zich even later zien.

Bij Hagefoss slaan we linksaf, weg 50 richting camping Birkelund. Een camping die we kennen van facebookgroep "Passie voor Noorwegen"

We komen door het plaatsje Hol, waar een mooi oud kerkje blijkt te staan uit het begin van de 13e eeuw.

Dit kerkje van Hol schijnt een van de oudste Staafkerkjes geweest te zijn. Ontstaan als klein kerkje; het rechter ronde deel. Later werd het koor en het schip erbij gebouwd.

We komen aan bij camping Birkelund (www.birkelund-camping.com) waar veel Nederlanders staan en nog binnen komen. Een hartelijke ontvangst van Franka en Rinie van der Pluijm en we kunnen een fijne plek zoeken op het terrein. We zijn blij dat het droog is en de zon schijnt. In Nederland is het TE warm, konden we maar iets uitwisselen van het weer. Voordat wij hier fijn in de zon gaan zitten wordt de sticker van "Passie voor Noorwegen" op de camper geplakt. Ze zullen weten dat we er zijn!

Vandaag reden we 108 kilometer van Øvre Eidfjord naar Hovet i Hallingdal.