29 juni 2017
  
 
  
DAG 28
 
 
 
  Er was gisterenavond en vannacht veel wind, maar het is nu niet koud. We vertrekken rond elf uur en rijden Kristinehamn uit, dat wil zeggen bijna uit. Want links ziet Hans ergens een paar oude locomotieven staan en daar gaan we maar eens even kijken. Het blijkt een oud emplacement van de geprivatiseerde Zweedse "Prorail" te zijn achter het moderne station. We lopen het terrein op om eens rond te kijken.  
 
 
 
   
     
  Er staan veel oude loc's in alle staten van "ontbinding" en herstel. Het is geen museum, maar een onderhoudsafdeling van een van de geprivatiseerde spoorwegmaatschappijen van Zweden in bedrijf. We praten met de railwaycontroller, die ons graag een en ander uitlegt en ons ook toestemming geeft om zelf rond te kijken.  
     
   
     
   
     
  Alle locomotieven worden weer bedrijfsklaar gemaakt en zonodig ook opnieuw gespoten. In de 20 werkplaatsen zijn verschillende enorme dieselloc's te zien. Op het terrein liggen allerlei onderdelen als onderstellen, wielen, remblokken etc.  
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
  Deze oude loc werd gekocht in Denemarken en zal ooit weer glanzend rondrijden......  
     
   
     
   
     
   
     
  Via een carrousel worden de loc's in en uit de werkplaats gereden (eventueel met behulp van een trekker).  
     
   
     
   
     
   
     
  Het is fantastisch om mensen te ontmoeten die enthpousiast over hun gespecialiseerde werk willen praten met geintresseerde buitenstaanders. Deze spoorman onderbreekt zijn werk om ons een en ander uit te leggen. Geweldig!  
     
   
     
   
     
   
     
  Deze grijsblauwe locomotief is net opniew gespoten en wordt uit de werkplaats getrokken.  
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
  En nee, dit is geen museum, maar een professioneel bedrijf voor onderhoud van het huidige moderne materieel en van deze prachte oude diesellocomotieven uit Zweden, Noorwegen en andere landen. (www.tagakeriet.se/verkstad.htm)  
     
   
     
  Na dit boeiende bezoek rijden wij verder, de E35 op naar Karlskoga om vervolgens naar het zuiden af te buigen over weg 243. Mooie heuvelachtige boswegen met links en rechts regelmatig water.  
     
   
     
   
     
   
     
   
     
  Op een mooi plekje bij het Östra Laxsjön drinken we 's middags koffie.  
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
  Ach.....hij heeft het wel naar zijn ziin hoor!  
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
  Bij Askersund bekijken we de Landskyrka, een kerk uit de middeleeuwen, die in 1664 afbrandde door blikseminslag. De kerk werd herbouwd en in 1670 weer in gebruik genomen.  
     
   
     
   
     
   
     
  Het altaar en de kansel hebben houtsnijwerk dat tot 1790 onbeschilderd was. In dat jaar werd het houtsnijwerk wit en goud geschilderd.  
     
   
     
  De sarcofagen achter het altaar zijn van de begunstigers van de kerk die de herbouw van de kerk in 1670 bekostigden.  
     
   
     
   
     
   
     
   
     
  In Karlborg aan het Vättern vinden we een plek op de Karlsborg Camping (www.karlsborgcamping.se) We installeren ons en maken daarna een campingwandeling over de camping en langs het water van de Bottensjö.  
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
   
     
  Om half elf gaat de zon onder .....  
     
   
     
  We reden vandaag 151 kilometer van Kristinestad naar Karlsborg.  
     
   
 
 
TERUG   << VORIGE DAG   dag 28   VOLGENDE DAG >>   TOP