6 juli 2017

DAG 35

Vandaag gaan we opnieuw naar Stockholm, het is prachtig weer, dus we laten de jasjes in de camper. Met de T-bana naar station Slussen, waar we naar het water lopen. Hier drinken we eerst een beker koffie met een lekkere verse koek bij Bröd & Salt, waar je de koekenbakkers aan het werk ziet.

Dan nemen we de Hop-on-hop-off-boot en varen eerst één halte mee. We stappen uit bij het Koninklijk Paleis.

De Stockholmer Dom, de Storkyrkan, werd in de 13e eeuw gebouwd op het hoogste punt van het eiland Stadsholmen door Birger Jarl, de grondlegger van Stockholm. In deze kerk vonden kroningen en koninklijke huwelijken plaats. Zoals die van koning Carl XVI Gustaf en Silvia Sommerlath in 1976.

Na het bezoek aan de kerk lopen we langs het paleis terug naar het water. In het paleis is een tentoonstelling over verschillende koninklijke historische dingen. Wij gaan alleen de koetsen in de kelder bekijken. Best leuk en nog gratis ook!

Dan stappen we weer in de boot die ons langs verschillende haltes naar het Våsåmuseum brengt.

De Våså was een oorlogsschip en begon op 10 augustus 1628 aan haar eerste reis en zonk dezelfde dag nog in de haven van Stockholm. In 1961 slaagde men erin om het wrak te bergen, nadat het 333 jaar op de zeebodem had gelegen.

Met een schaalmodel van 1:10 is een goed beeld te krijgen van het schip in volle glorie, inclusief de zeilen.

Voor het gerenoveerde schip, dat prachtig is versierd met honderden houtsnijwerken, werd een speciaal museum gebouwd. Van verschillende etages kan het schip bekeken worden. Het schip bestaat voor 98% uit originele bestanddelen. Bij binnenkomst is men direct onder de indruk van dit enorme schip dat 69 meter lang is en op het breedste deel 12 meter breed. Het schip had 64 kanonnen aan boord.

Na het bezoek aan dit fantastische VåSåmuseum (www.vasamuseet.se) stappen we weer op de Hop-on-hop-off-boot, die ons langs nog een paar haltes weer terugbrengt naar ons beginpunt, bij Slussen.

Het was een prachtige dag en terug op de camping hebben we nog fijn de barbeque aangestoken.