|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij Brig slaan we
rechtsaf om naar de Simplonpass te rijden. Een goed te rijden
weg, met veel sneeuwgalerijen en prachtige vergezichten. Ook
hier veel dagjesmensen, zowel uit Zwitserland als Italië,
die een mooie rit naar de Simplon maken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Ganterbrücke
overspant het Ganterdal, een bijzondere brug met hoge pijlers. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Simplonpass is
2005 meter hoog en vormt de verbinding tussen Zwitserland en
Italië. Deze grensovergang werd in de Steentijd al gebruikt
en tot de 17e eeuw hoofdzakelijk door smokkelaars en
huursoldaten. Napoleon liet tussen 1801 en 1805 door 5000
arbeiders een 8 meter brede weg aanleggen over de Simplon. Een
hele prestatie voor die tijd. Het "Hospiz" werd ook in opdracht
van Napoleon gebouwd, bedoeld als militair ziekenhuis. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De 8 meter hoge
steenarend herinnert aan de 2e wereldoorlog. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het is "boven"
druk en wij keren om, dezelfde weg naar beneden. Dan zie je de
omgeving van een andere kant en die is natuurlijk ook prachtig.
Het is een lange mooie afdaling. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het was de moeite
waard om naar de Simplonpass te rijden, zeker met dit mooie
weer. (www.simplon.ch) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vanaf Brig rijden
verder naar het oosten door het dal van de Rhône, met
typisch Walliser dorpen, met prachtige oude huizen. In het dal
liggen de autoweg, de rivier en de spoorlijn vaak vlak naast
elkaar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij Unterdeisch is
een keerlus, die in de berg gemaakt is voor de trein om het
hoogteverschil te overbruggen. En toevallig komt er ook een
trein uit de tunnel als wij er overheen rijden en die rijdt
verder over het viaduct. Prachtig stukje spoorwerk van de
Zwitsers. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook de Interlokale
trein en de Glacier Express rijden door het dal van de Rhône. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In Ulrichen, op 1345 meter hoogte, zoeken we camping
"Nufenen" op, waar we een nachtje gaan staan voor we aan de
Grimsel gaan beginnen (www.camping-nufenen.ch).
De camping grenst aan een boerderij, dus de boerin met haar
koeien loopt vlak achter de camper langs. We hebben een leuke
plek en het zien de hoge bergtoppen om ons heen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We reden vandaag 128 kilometer van Täsch naar Ulrichen. |
|
|
|
|
|
|
|