|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We reden de
Grimsel deze reis al eerder, maar toen van zuid naar noord. Nu
zien we de bergen van de andere kant en dat is zeker zo mooi.
Beneden in Gletsch aangekomen slaan we links af om de Furka te
gaan rijden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Furmastraβe
werd aangelegd tussen 1864 en 1867 als verbetering van de
bestaande handelsroute. Vanaf 1867 reed een postkoets over de
pas en vanaf 1921 de postauto. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In Andermatt
aangekomen slaan we af naar de Oberalp, het is nog vroeg in de
middag, dus we kunnen nog wel een paar haarspeldbochten aan. De
Oberalp is weer een totaal ander soort pas om te rijden.
Prachtige vergezichten, veel bochten en stijging en daling in de
weg. De weg over de Oberalp werd in 1862-1963 aangelegd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op de pashoogte
maken we een stop. Vreemd om hier een vuurtoren te zien. Het is
een verkleinde replica van de vuurtoren van Hoek van Holland.
Reden was te gedenken dat de Rijn hier ontspringt en bij Hoek
van Holland in zee uitmondt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De koeien lijken
zich te verdringen om op de foto te komen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We rijden verder
door het dal van de Vorderrhein, door de plaatsen Disentis,
Ilanz en Rueun. De weg stijgt vervolgens weer flink tot de
plaats Laax. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sosm zien we van
die "Rail Away" spoorviaducten, maar niet altijd met een trein
er overheen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In Trin vinden we een rustige camping waar we gaan overnachten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We reden vandaag 147 kilometer van Wyler naar Trin. |
|
|
|
|
|
|
|