|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij Airolo
verlaten we de doorgaande route naar de Gotthard Pass, om via de
oude weg, de Tremola Pass, naar boven te rijden. Het is een
smalle weg met kasseien en heel scherpe en korte
haarspeldbochten .... en geweldig mooi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We delen de weg
met ca. 2500 wielrenners die vandaag over de pass rijden voor
het "Alpenbrevet". Veel respect voor deze volhouders, het is
geen kleinigheid zo'n berg op te fietsen. Want over een lengte
van 12 kilometer hebben ze (en wij ook) een klim van 900 meter
hoog voor de boeg. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Via de Tremola
Pass komen we boven op de Gotthard pass. Deze is de
belangrijkste verbindingsweg tussen Zwitserland en Italië.
Met de aanleg van de weg is in 1819 begonnen, de weg werd in
1830 voltooid. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Van de passhoogte
rijden we naar beneden, naar Hospental, een lange en steile
afdaling. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vanaf Andermatt
rijden we over de Oberalppass, langs deze weg ligt ook de
spoorlijn van de Matterhorn-Gotthard Bahn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In Disentis gaan we eind van de dag op de camping staan, deze
ligt op een hoogte van 1058 meter. We installeren ons en zetten
de luifel uit. Met zo nu en dan een buitje, een beetje onweer en
met een prachtige regenboog besluiten we deze dag over de
Zwitserse passen.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vandaag reden we 118 bijzondere bergkilometers van Bellinzona
naar Disentis. |
|
|
|
|
|
|
|