27 juni 2018

DAG 13

Vannacht is het flink afgekoeld, maar vanmorgen bij vertrek toch weer 18 graden en dat wordt in de loop van de dag 22. We rijden verder naar het noorden over weg 9, langs het Breivatn, het Sessvatnet en het Langeidvatn, prachtige bergmeren. Bij Haukeligrend slaan we linksaf, de E134 op, de weg over de Haikelifjell.

De bergen om ons heen zijn 1500 tot 1700 meter hoog en dragen nog resten van de winterse sneeuw.

In de 5682 meter lange Haukelitunnel wordt gewerkt en het verkeer wordt in colonne door de tunnel geleid.

Lunchpauze in dit bijzondere imposante langschap is echt geen straf.

In Røldal kijken we even bij de Stav Kirke. We waren hier al eerder en we gaan nu niet naar binnen. Op onze website staat een Special over de Noorse Staafkerken (Noorwegen 2015), daar staan ook foto's van het interieur van deze kerk.

We rijden verder over weg 13 langs het Røldalsvatnet . Dit deel van de weg is erg smal, met erg veel "rotsbochten" en steile korte hellinkjes. Ontzettend mooi. En als je van tunnels houdt dan kom je op deze weg echt aan je trekken...!

smalle brug weg 13 over het Røldalsvatnet

Bij Nesvik nemen we de ferry naar Hjelmelandvågen. Aan boord kopen we een FerjeKort, een soort depositokaart waarmee je betaalt op meerdere overtochten. Het levert voor de camper 50% korting op en voor de passagier 17%, En dat telt toch aardig op voor deze reis.

We overnachten op de Tysdal Camping in Årdal en met 21 graden om 18 uur kunnen we nog best even de bbq gebruiken.