9 juli 2018

DAG 25

Vanmorgen ligt er een ander groot schip voor onze neus en een ander schip komt net binnen varen. Met de pasagiers-capaciteit van deze beide schepen heeft Geiranger vandaag 5.500 duizend cruisetoeristen te verwerken. Wij vertrekken, het volgende deel van onze route is weg 63, de Ørnesvegen ofwel de Adelaarsweg, een steile klim met veel haarspeldbochten.

Al gauw zien we het Geirangerfjord diep onder ons liggen en stijgen we nog verder.....

Bij het Eidsvatnet drinken we onze koffie deze morgen.

Verder op weg 63 rijden we en komen in Eidsdal, waar we de ferry naar Linge nemen. Ook deze ferry betalen we met de Ferje Kort.

Aan de overkant slaan we rechtsaf en rijden langs het zojuist overgestoken Norddalsfjorden.

In Valldal tanken we diesel, doen boodschappen bij de Spar en eten ons middagbroodje in de zon aan het fjord. Het is inmiddels 18 graden en heerlijk in de zon. Langs het kerkje rijden we daarna door het Meiardalen verder over weg 63.

Het gebied wordt steeds ruiger en zo bereiken we Trollstigen, de Trollentrap of Trollenweg. Trollstigen: een steile rotswand met haarspeldbochten en een grote waterval, waar we nu naar toe rijden en daarna afdalen met 12% helling.

Op het hoogste punt ligt Trollstigen Fjellstove, waar op een moderne wijze een looppad over de rotsen naar een uitkijkpunt is aangelegd. Het is er druk en het wordt er jaarlijks steeds drukker. Dit jaar staan er verkeersregelaars voor het parkeren en dat is maar goed ook anders wordt het zeker een chaos met al die bussen en campers.

Tja.....al die haarspeldbochten moeten we nog rijden naar beneden. En dat viel best mee. Er waren weinig tegemoet-komende verkeer. Zo nu en dan wat aarzelende personenauto's en campers, waarvan de bestuurder de breedte van zijn auto niet goed kende.

Daar is ie dan, de grote Trollstigen waterval, die onder de weg doorgaat. Even stil staan op de brug om een foto te maken.

Vanaf de waterval nog een stuk verder afdalen en op de grote parkeerplaats stoppen we om nog even terug te kijken naar die donkere rotswand met al die haarspeldbochten. Het is prachtig!

In Åndalsnes stoppen we bij het Trollstigen Resort (www.trollstigenresort.no) voor onze overnachting. Het is heerlijk zomerweer en we gaan weer de barbeque gebruiken.

We reden deze dag 80 kilometer.