Zonder de wekker te zetten staan
we toch op tijd op. Het heeft de hele nacht hard gewaaid en het is
nu bewolkt en minder warm. Gisteren heeft Hans in de kampwinkel
een bus WD40 gescoord, iets dat een echte Jeeper altijd bij zich
heeft..… Hiermee wordt de deur van de wc in de camper gesmeerd,
want die piepte zeer erbarmelijk.
Na alles slingervast opgeruimd
te hebben vertrekken we. In Logan stoppen we bij de Walmart om nog
wat proviand in te slaan. Het is alweer een kar vol en we stouwen
alles in de kastjes, berging en de koelkast. We kunnen nu even
vooruit. Het is bewolkt en 80 graden Fahrenheit, prima weer om te
toeren. Voor de lunch vinden we een leuk plekje langs de
Emigration Canyon Road bij de Second Dam in de Logan River en eten een broodje met tonijnsalade en een
banaan.
We rijden verder over de Logan
Canyon Scenic Byway, die loopt van Logan naar Garden City en is 41
mijl lang. De route voert door een prachtig landschap en het
hoogste punt van de weg ligt op 2.377 m.
Vanaf Garden City
volgen we de Oregon Trail Bear Scenic Byway langs het Bear Lake
naar het noorden. Ten noordwesten van
het Bear Lake ligt de Minnetonkacave, de grootste kalksteengrot
van Idaho. Wij laten deze links liggen, want een bezichtiging met
896 traptreden is ons te gortig.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LOGAN CANYON SCENIC
BYWAY
De Logan Canyon Scenic
Byway begint bij Logan en volgt de US-89 van de canyon, langs de
toegangsweg naar het Beaver Mountain skigebied, naar Garden City
en heeft een lengte van 41 mijl. Het hoogste punt van de weg ligt
op 2377 meter, daarna daalt de weg naar het oosten via
haarspeldbochten naar Garden City aan de oever van Bear Lake op
1798 meter hoogte. Deze weg loopt dwars door Uinta-Wasatch-Cache
National Forest. Een ander deel van de 89 loopt meer noordelijk en
komt langs de oever van Bear Lake terug bij Garden City.
|
|
|
|
|
|
Picknick langs de Logan River bij de Second Dam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BEAR LAKE
Het Bear Lake is het tweede grootste natuurlijke
zoetwatermeer in Utah. Het wordt ook wel de "Caribbean of the
Rockies" genoemd, om zijn unieke turquoise-blauwe kleur, het
gevolg van reflectie van kalksteenafzettingen in het meer.
Het Bear Lake is meer dan 250.000 jaar oud en de eigenschappen van
het water hebben geleid tot de evolutie van een aantal unieke
diersoorten, die alleen in dit meer voorkomen. In 1819 werd dit
meer ontdekt door Donald Mackenzie, een verkenner voor de North
West Company, die het de naam "Black Bear Lake" gaf. Later
werd de naam veranderd in Bear Lake. |
|
|
|
|
|
Vanaf het Bear Lake Visitor
Center hebben we een mooi
uitzicht over Bear Valley en Bear Lake. |
|
|
|
|
|
|
|
|
We dalen af naar Garden City aan
het Bear Lake. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Garden City aan het Bear Lake. |
|
|
Voorbij Garden City verlaten we de staat Utah en rijden de staat Idaho
binnen. |
|
|
IDAHO
De staat
Idaho is een gebied dat oorspronkelijk bevolkt werd door
Indianenstammen als de Nez Perce. Er bevinden zich in Idaho nu nog
enkele grote reservaten. Idaho maakt deel uit van het
Oregon-territorium, een gebied dat in 1846 formeel tot de
Verenigde Staten ging behoren. Op 4 maart 1863 tekende president
Abraham Lincoln een wet die het Idaho-territorium schiep. Op dat
moment woonden er nog maar zo'n 17.000 mensen in het gebied. Velen
trokken erdoorheen op weg naar de westkust, vooral ook tijdens de
Californische Gold Rush van 1849. In 1866 werd in Idaho zelf goud
gevonden. Dit en het in 1869 gereed komen van de transcontinentale
spoorlijn bracht veel mensen naar de regio. Toen president
Benjamin Harrison op 3 juli 1890 de wet ondertekende die van Idaho
formeel, als 43ste, een staat van de Verenigde Staten maakte,
woonden er al 88.548 mensen. |
|
|
|
Vanaf de grens met Idaho volgen we tot Montpelier de Oregon Trail Bear Lake Scenic
Byway. |
|
|
OREGON TRAIL BEAR LAKE SCENIC BYWAY
De Oregon Trail Bear Lake Scenic Byway loopt van
de grens met Utah naar het noorden en noordwesten tot Mc.Cammon.
De route werd gebruikt door de Indianenstammen naar "Po-Ha-Ba" het
geneeskrachtige water van de warme bronnen van Lava Hot Springs.
Later door bonttrappers, goudzoekers en de kolonisten op zoek naar
een nieuw bestaan. De Union Pacific Railroad legde het gebied open
voor vracht en passagiers. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We rijden door tot Montpelier, dat op 6.000 feet
(2830 m) hoogte ligt,
daar checken we in bij KOA camping Montpelier Creek. |
|
|
|
|
|
|
Ina houdt het dagboek bij en schrijft het
reisverlag ... |
|
|
... en Hans zorgt dat de foto's met het reisverslag
op de webste komt. |
|