REISVERSLAGEN

dag 25

dinsdag 14 juli
Varen door het Geirangerfjorden

Deze morgen kwam al vroeg het eerste cruiseschip de haven binnenvaren: de "Rijndam" van de Holland America Lijn. Er kunnen 1.258 passagiers met dit schip mee. Wat later komt de MSC Splendida de haven in, een drijvend flatgebouw. Er kunnen 4.363 passagiers op dit schip.

Deze dag gaan wij ook varen: met de ferry, zonder camper, van Geiranger naar Hellesylt. Een mooie tocht door het Geirangerfjorden, langs beroemde watervallen die alleen vanaf het water te zien zijn. We vertrekken om 11:00 uur uit Geiranger voor een vaart van 65 minuten naar Hellesylt.

Er zijn wel wat laaghangende wolken, maar het is droog. Alle watervallen kunnen we goed zien. De waterval "de Zeven Zusters" is 250 meter hoog, de waterval met de naam Bruidssluier is 300 meter hoog. Er tegenover valt "de Vrijer" van de rotsen naar beneden.  Vele andere watervallen zien we van rotswanden, die op sommige plaatsen wel 800 meter hoog zijn, naar beneden komen.

In Hellesylt is niet veel te beleven. We eten er een pizza en gaan met de volgende boot weer terug naar Geiranger. Onderweg komen we de andere veerboot tegen en het schip "Mitnatsol" van de Hurtigruten.

Even na drie uur zijn we terug in Geiranger. Als we terug zijn in de camper zien we de Rijndam vertrekken. Het was een bijzondere sfeervolle dag op het water.